בניית חנות וירטואלית למכירת בגדים, היא אפשרות מעניינת ליוזמה עסקית. זאת, הן כיוזמה בפני עצמה והן כפעילות משלימה לחנות בגדים פיזית. אלה כמה דברים שכדאי לדעת על כך:
הקמת אתר
הקמת אתר עסקי איכותי, היא כיום פשוטה מתמיד. ראו למשל מדריך לבניית אתרים בבלוג של עידן (מקדם אתרים שעוסק בתחום כבר יותר מעשור). עם זאת, חשוב להקים חנות כזו בעזרת מקצוענים שמנוסים בכך, כפי שנסביר בהמשך.
אתר מכירה
חנות באינטרנט עשויה להיות יותר קלה וזולה להקמה ולתפעול ומסוכנת פחות מבחינה עסקית, ביחס לחנות פיזית. אם מדובר בחנות פיזית בקניון, קונה פוטנציאלי עשוי להסתובב בקניון ולהיכנס אליה, בעקבות ראיית השילוט. גם שיווק באינטרנט עשוי להביא חנות כזו למודעות הקונים, אבל הם לא בהכרח יגיעו אליה פיזית. חנות וירטואלית לעומת זאת נמצאת רק "במרחק קליק" מהם, כשהם רואים בתוצאות חיפוש קישור לחנות או פרסומת.
מכירת בגדים
פתיחת חנות למכירת בגדים דווקא, היא בחירה נפוצה של יזמים. הדבר מעיד על ביקוש, אבל מאידך, עסקים רבים לא מצליחים לשרוד בתחום זה. התחרות עזה וחלק ניכר מכך נגרם עקב התחרות מהאינטרנט. בעוד עתידם של קניונים פיזיים לא ברור, האינטרנט מספקת חלופה שרבים מקוני הבגדים עוברים אליה ושנראה שעתידה בטוח למדי.
ידידותיות לגולש
חוויית משתמש ושימושיות, משמעותיים מאוד לאתר מכירות. כך גם התאמה לגלישה מהתקנים ניידים, בעלי צג ומקלדת קטנים. למעשה, תכנון ועיצוב חנויות וירטואליות הוא תחום מומחיות בפני עצמו, שנחקר ומשתכלל עם השנים, בדומה לסידור חנויות פיזיות. במסגרתו, מקלים על המשתמשים ככל הניתן למצוא במהירות את מה שהם מחפשים. הדבר מתבטא למשל בארגון הקטגוריות, הצעת סינון מתקדם והקפדה על תמונות רבות ואיכותיות (העין נמשכת קודם כל לגרפיקה). עוד חיוני, להבין מה עשוי להפריע לרוכשים ולגרום ל"נטישת עגלת קניות". אלה יכולים להיות היבטים טכניים כסרבול במנגנון הרכישה או היבטים לגבי הסחורה שנמכרת. לכן, חיוני לספק מידע ועזרים, שיבהירו נקודות כמו נושא המידות (אי אפשר למדוד), דרכי תשלום, דרכי ומהירות משלוח (אפשר להגיע לאסוף?) ומדיניות החזרה.
עבודה עם מקצוענים
אחד היתרונות של חנות וירטואלית ביחס לפיזית, הוא שניתן עקרונית להפעיל אותה עם הרבה פחות עובדים.
חסכון זה ונוספים, אפשר וכדאי לנצל לשם השקעה במומחים – היבט שחשוב לחנויות כאלה כבר משלב ההקמה.
העובדה שהכול ממוחשב בחנות וירטואלית מלכתחילה, מאפשרת לאסוף היקף אדיר של נתונים, לנתחם ולהפיק מכך תובנות שימושיות. הצלחת החנות תהיה תלויה בפרטים מסוג זה. כל זאת, דורש ידע שאין ליזם העסקי הממוצע ובהחלט שווה לשלם עליו למומחים הרלבנטיים. מומחים יוכלו גם להסב תשומת לב לאפשרויות מתקדמות, שאולי לא הכרתם. לדוגמא: היכולת להגיב להחלטות שהלקוח עושה באתר, באופן שירחיב את המכירות ואת נטייתו לחזור לאתר ולהמליץ עליו. למשל, להציע ללקוח (אוטומטית) חגורה תואמת שחורה, בעקבות בחירתו במכנס אלגנטי כהה.
לסיכום
מדובר ביוזמה שהיא שילוב מעניין של סיכוי וסיכון. אם מחליטים "ללכת על זה", מומלץ לעשות זאת בעזרת מקצוענים מנוסים.